Economisch Forum

Op 9 november 2017

ONGEZIEN! Voor het eerst maakt een politieke partij in onze gemeente een open forum om haar ideeën kenbaar te maken!!!!
Nu reeds weet de bevolking waarvoor N-VA staat op het vlak van handel en economie voor onze gemeente!

Het economisch Forum van onze afdeling in  het Cultuurcentrum op dinsdag 7/11 was een groot succes. Meer dan 160 deelnemers.
Minister Philippe Muyters en Staatssecretaris Zuhal Demir warmden het publiek op. Daarna presenteerden Pascal Meuris en raadslid Bert Boeckx onze  vernieuwende ideeën en voorstellen over economie en handel in onze gemeente. Het publiek kon over de verschillende voorstellen zijn stem uitbrengen met een stemkastje. De vernieuwende aanpak van onze partij werd door de aanwezigen zeer gesmaakt. Een gezellige receptie sloot de avond. Geïnteresseerden kunnen hierover via onze website informatie vragen.

Beste mensen,

Van harte welkom namens onze N-VA Afdeling. In Het bijzonder een woord van dank aan Staatssecretaris Zuhal Demir en Minister Philippe Muyters om deze avond naar “het Kamp” te komen. We appreciëren dit zeer.

Ik heet ook de aanwezige politici van andere strekkingen uit onze gemeente welkom. Ik hoop dat jullie een zonnebril bijhebben want ge zult de ganse avond schitterende N-VA logo’s zien…

Het is voor mij als voorzitter van de N-VA Afdeling Leopoldsburg-Heppen een eer om hier deze avond een inleidende boodschap te mogen brengen. Dit economisch forum is voor ons een eerste groot politiek evenement dat we organiseren en niet vanzelfsprekend is. Ik wil hier dan ook onze bestuursleden Pascal en Bert danken voor hun bijdrage.

Onze N-VA Afdeling is een jonge afdeling. In 2012 werd hier gestart met de oprichting van een lokale afdeling door een kleine groep enthousiaste mensen. Met klamme handjes werd een volledige N-VA lijst ingediend voor onze eerste vuurproef, de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. We deden onze intrede in de gemeenteraad met 6 verkozenen en in de OCMW-raad met 2 verkozenen. Het voor velen onmogelijk geachte gebeurde. Dit onverhoopte sloeg onze gemeentelijke samenleving met verbazing en was tegelijk voor ons een signaal dat onze vernieuwende en gemotiveerde aanpak aansloeg.

Nu vandaag, 5 jaar verder, moet vastgesteld worden dat we ons op de politieke kaart van Leopoldsburg gezet hebben EN er niet meer weg te denken zijn. Als grootste en meest actieve oppositiepartij is  onze afdeling sinds de verkiezingen van 2012 alleen maar gegroeid en gerijpt. Ons ledenaantal is sinds de beginjaren meer dan verdubbeld. Dit jaar alleen steeg het ledenaantal met MEER dan 40% tegenover 2016. Met deze stijging  belanden we als lokale afdeling in de top 10 van Vlaanderen.

Onze raadsleden worden ondersteund door een  afdelingsbestuur dat bestaat uit 22 gemotiveerde mensen. Ik ben fier deze groep te mogen sturen. Het is, en dit klinkt misschien cliché, maar deze groep is een sterk team. Ik wil hen dan ook hier publiekelijk bedanken voor hun inzet en motivatie.

Gedurende deze legislatuur hebben we gekozen voor een constructieve oppositie. Verschillende van onze voorstellen die we op de gemeenteraad naar voor brachten of ideeën die we lanceerden hebben een positieve bijdrage gebracht voor het beleid van de huidige coalitie en vooral voor onze gemeente. Sommige van onze voorstellen werden zelfs door de meerderheid opgepikt en opgenomen. Onze bemerkingen over de kinderopvang hebben geleid tot aanpassingen. Onze acties voor de overlast op het Astridplein hebben na lange tijd toch een oplossing gebracht. Er zijn talrijke voorbeelden.

Dat we constructief oppositie voeren wil ik toch wel even illustreren. Wij zijn zeer begaan met de verenigingen van Leopoldsburg die op het militaire domein hun stek hebben. We  steunen hen dan ook maximaal. In dit verband wil ik hier deze avond een primeur brengen.

Verschillende clubs die gebruik maken van een concessie op het militair domein  in onze gemeente leven VANDAAG  in onzekerheid. Zij mogen gebruik maken van de infrastructuur gelegen in het militair domein maar zijn niet zeker dat ze deze het volgende jaar nog mogen gebruiken. De zogenaamde concessie geldt telkens voor één jaar. Wij hebben als lokale afdeling aangedrongen bij de bevoegde Minister en partijgenoot VANDEPUT dat er voor deze clubs een toekomstzekerheid wordt geboden.

De visclub” Patria” en de” Militaire Tennisclub” leven vandaag in onzekerheid. Onze Minister heeft deze dossiers ter harte genomen en heeft beslist dat er aan deze clubs een rechtszekerheid zal gegeven worden. Zij zullen met andere woorden hun vergunning behouden en deze zal aangepast worden en kan dan bijvoorbeeld voor een langere termijn gegeven worden. Hierdoor zullen zij de nodige infrastructuurwerkzaamheden kunnen verrichten om de toekomst van hun club veilig te stellen. De modaliteiten van deze beslissing zullen op korte termijn uitgewerkt worden. Dit is dus zeer goed nieuws voor deze clubs. Wij blijven deze dossiers opvolgen.

Door Toerisme Vlaanderen werd onlangs beslist dat het project “ Liberation Garden” in het Kwartier IJZER niet werd weerhouden. Onze gemeente opteert om een plan B te lanceren waarbij het “ Chinees Paviljoen” , de voormalige residentie van de commandant van de Genie, de nieuwe locatie zou worden  voor het geplande museum. Als er namelijk geen nieuw project wordt ingediend verliest de gemeente de toegekende subsidies. Als N-VA vinden we dit project een waardevol alternatief. Wij vinden het belangrijk om onze gemeente een toeristische trekpleister te bezorgen. Wij zijn van mening dat onze gemeente dringend nood heeft aan een project dat een motor kan zijn voor de lokale ontwikkeling.

Vanuit deze optiek, en vanuit de oppositie, hebben we dit project gesteund. Wij hebben BIJ DE BEVOEGDE Minister aangedrongen op een gunstige en snelle beslissing. Onze partijgenoot Minister VANDEPUT heeft dan ook ten voordele van onze gemeente goedgekeurd dat het Chinees Paviljoen op korte termijn kan overgaan naar onze gemeente voor de realisatie van het project  Liberation Garden. Hierdoor maakt hij de weg open voor de  realisatie van een museum, een toeristische trekpleister, in Leopoldsburg.

Deze voorbeelden illustreren  duidelijk en op afdoende wijze dat we als oppositiepartij mee willen werken aan een beter Leopoldsburg.

De leidraad voor onze afdeling moet zijn dat alles beter kan EN dat een beleid moet leiden tot het verbeteren van onze gemeentelijke samenleving. Dit resultaat mag niet beperkt blijven in tijd. We moeten de durf hebben op lange termijn te denken. De speerpunten van ons beleidsplan zijn:

Veiligheid. Een rechtvaardig lik op stuk beleid.

Vlaamse identiteit. Als gemeenschap staan we open voor de opname van burgers in onze Vlaamse gemeenschap MET RECHTEN EN PLICHTEN. We gaan voor een neutrale overheid. Zorg voor ouderen en ondersteuning van jonge gezinnen. Een propere en aangename gemeente. Met een slimme mobiliteit.

Tot slot dringen we aan op verantwoordelijkheid. Welvaart creëren met concrete daden door een sterk lokaal bestuur. Ondernemers ruimte geven voor meer jobs in de eigen gemeente.

In dit laatste kader situeert zich deze avond.

Ik wens U allen een aangename en leerrijke ervaring.

Dank U.