Gloednieuwe ‘School van Vlaanderen’ in Leopoldsburg

Op 19 juli 2023

De Vlaamse Regering heeft groen licht gegeven voor de bouw van een splinternieuwe school in Leopoldsburg. De nieuwe school komt er dankzij het scholenbouwprogramma ‘Scholen van Vlaanderen’. Dit programma zal in totaal voor € 1 miljard 450.000 m² extra schooloppervlakte realiseren. In een eerste cluster werden eerder al 27 projecten goedgekeurd. Nu komen er in een 2de cluster nog eens 38 projecten bij. Waaronder ook de nieuwe school in Leopoldsburg. “We blijven letterlijk en figuurlijk bouwen aan ons Vlaams onderwijs”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We zetten meer dan ooit in op kwaliteitsvol onderwijs en dus ook op kwaliteitsvolle schoolinfrastructuur.”

Onderwijsminister Ben Weyts investeert deze regeerperiode in totaal 3 miljard euro in scholenbouwprojecten. Dat is nog eens 500 miljoen euro méér dan in de vorige regeerperiode. In werkelijkheid gaan er zelfs nog veel meer middelen naar scholenbouw, omdat het Vlaamse recordbudget schoolbesturen of bijvoorbeeld lokale besturen aanmoedigt om ook eigen middelen vrij te maken. Al deze financiële steun wordt dankbaar gebruikt voor bouw- of verbouwingswerken. Deze investeringsgolf komt ook Leopoldsburg ten goede.

De Vlaamse Regering heeft nu groen licht gegeven voor een hele reeks extra scholen, waaronder ook een gloednieuwe school in Leopoldsburg. Het gaat om de 2de cluster van het scholenbouwprogramma ‘Scholen van Vlaanderen’, een publiek-private samenwerking. Voor de bouw van gloednieuwe scholen is de DBFM-formule (Design, Build, Finance, Maintain – Ontwerpen, Bouwen, Financieren, Onderhouden)  erg succesvol gebleken. Bij dit soort publiek-private-samenwerkingen is het de school die een eigen invulling geeft aan de plannen, maar een private partner die vervolgens de financiering aanreikt, de verlangens van de school uitwerkt tot aanbestedingsklare projecten en alles in de markt zet. Zo worden de schoolbesturen maximaal ontlast. In het nieuwe ‘Scholen van Vlaanderen’-programma zitten ook extra garanties dat de scholen de nodige inspraak hebben, om het project een eigen invulling te geven.

Voor het eerst zal het kapitaal van deze cluster ook opengesteld worden voor particulieren. Dat betekent dat elke Vlaming die dat wil aandeelhouder kan worden van een school in de eigen buurt. Om de spaarders te beschermen, zullen ze pas kunnen instappen zodra het bouwrisico van de nieuwbouw ingeperkt is.

“Deze scholen worden meer dan ooit de scholen voor Vlaanderen én van Vlaanderen”, zegt Weyts. “We geven mensen de kans om letterlijk mee te investeren in de toekomst van onze kinderen.”

In Leopoldsburg gaat het over een nieuwbouwproject van Basisscholen Sint-Michiel/Middenschool Sint-Michiel/

Bovenbouw Sint-Michiel. Goed voor 12781 m² extra schooloppervlakte.

Hoe waardevol vond je dit artikel?