Terugkoppeling gemeenteraad maart 2022

Op 25 maart 2022

1. Dure huwelijken

Het goede nieuws: voortaan kan je in Leopoldsburg trouwen op zon- en feestdagen en op andere plaatsen dan in het gemeentehuis. Het slechte nieuws: pokkeduur. Wil je bij voorbeeld op een zaterdag op een andere locatie trouwen, dan betaal je 200 EUR. In Beringen en Ham betaal je hiervoor 50 EUR, in Lommel 45 EUR.
Wil je op zondag trouwen in Leopoldsburg, dan betaal je zelfs 300 EUR. Leopoldsburg houdt haar reputatie van dure gemeente hoog.
Overigens is er nog een en ander mis met het artikel zoals gestemd, waardoor dit volgens ons niet kan uitgevoerd worden.

2. Verloedering dorpszicht

In de Stadenberglaan ligt er al jaren een zinkgat1. In de Bermuda-driehoek aan de Brugstraat-Tunnelstraat liggen al 10 jaar drie onafgewerkte woningen, zonder dak. De stationsomgeving en het Leopoldspark gaan gebukt onder vuilnis en hangjongeren. Maar ons schepencollege staat blijkbaar machteloos of kent zelfs een aantal problemen niet. En die drie woningen staan na 10 jaar nog niet eens op de leegstandslijst !

3. Timing recyclagepark

Het schepencollege geeft toe dat het nieuwe recyclagepark pas in 2024 (verkiezingsjaar) kan geopend worden. Eerst werden jaren verloren met een problematische aankoopprocedure; nu blijkt de bodem vervuild. De beschikbaarheid van het huidige containerpark is evenmin zeker. Wij hopen dat onze inwoners niet voor gesloten deuren komen te staan (en naar andere gemeentes moeten rijden met hun afval). Een toonbeeld van ondoordacht beleid.

Deze vergadering was een schoolvoorbeeld van een gebrek aan dossierkennis bij “onze” schepenen. Meermaals bleven ze het antwoord op essentiële vragen schuldig, of moest de voorzitter van de gemeenteraad bijspringen. Mogen we voortaan toch enige beroepsfierheid en een minimum aan dossierkennis vragen van de schepenen? Spijtig dat de audio-opname geen schaamrood kan laten zien, maar alles is integraal te beluisteren op https://www.leopoldsburg.be/file/download/22857/F37AC21C8F0CDE10BE499D4C....