Terugkoppeling gemeenteraad september 2022

Op 4 oktober 2022

Afspraken recyclagepark:

Op de vraag of afspraken voor het containerpark ook niet de dag zelf kunnen aangepast worden kregen we volgend antwoord!

De infrastructuur voor het afspraken systeem draait in het gemeentehuis. Dit vereist een redelijke investering in ICT infrastructuur, opleiding van de parkwachters, etc. Bovendien zou er dan nog manueel moeten gecontroleerd worden op dubbels en moeten de parkwachters op regelmatige basis het systeem kunnen checken. Maar we zullen de vraag onderzoeken en bekijken met de diensten of dit mogelijk is. Zou een eenvoudige I-pad met kaart hier geen oplossing kunnen zijn?

Het recyclagepark beschikt momenteel over een geldige omgevingsvergunning. Deze vergunning vervalt op 31/12/2022. Er werd een verlenging aangevraagd via het omgevingsloket. Deze procedure is lopende.

Financiële toestand van de gemeente:

Zoals te verwachten is de financiële toestand van onze gemeente momenteel erg penibel! Zoals het er nu uitziet is er voor de volgende legislatuur geen ruimte voor nieuwe investeringen. Toni Fonteyn volgt dit zeer nauw op!

Toegankelijkheid van werken:

Minder hinder is niet gelijk aan geen hinder volgens schepen VanPee

De aannemer probeert telkens de toegankelijkheid tot aan de woningen te verzekeren door het aanbrengen van steenslag. Vooral tijdens het plaatsen van de riolering of betonelementen is de hinder het grootst. De aannemer zorgt er steeds voor dat elke woning minstens te voet toegankelijk is als hij niet aanwezig is op de werf. Verder worden er ook afspraken gemaakt rond huisvuilophaling en specifieke situaties (zoals bvb. leveringen aan huis) kunnen steeds rechtstreeks met de aannemer worden geregeld. Vanuit de gemeente zijn er contacten geweest met de handelaar en deze is bijgestaan in zijn aanvraag voor de premie. Toch moeten we vaststellen dat de inwoners van de Molenstraat hun straat moeilijk kunnen bereiken en in de boskantstraat moet de bakker tijdelijk sluiten wegens niet toegankelijk zijn!

Hoe waardevol vond je dit artikel?