Toespraak Vlaamse feestdag

Op 11 juli 2023

Allereerst wil ik graag iedereen bedanken die zich het afgelopen jaar heeft ingezet op het lokale niveau. De voorbije maanden is nogmaals duidelijk geworden hoe goed ons bestuur werkt. De spaghettidag werd een mooi succes en we kijken vol vertrouwen vooruit naar onze BBQ van de afdeling op zaterdag 9 september.

Een extra dankwoord gaat naar alle deelnemers van het partijcongres in mei. Zij hebben mee vorm gegeven aan de visie van de partij.

Het zijn geen evidente tijden voor de politiek. Veel traditionele partijen worden afgestraft ten voordele van de extremen. Het doet deugd om te zien dat de N-VA wél het vertrouwen van veel mensen blijft behouden en blijft meedingen om het politiek marktleiderschap. Ik wil dan ook iedereen oproepen om dit jaar het beste van zichzelf te geven zodat we opnieuw de leidende kracht in Vlaanderen kunnen zijn na de verkiezingen. Vlaanderen heeft nood aan een sterke stabiele partij die opkomt voor de belangen van de werkende, sparende en ondernemende Vlamingen.

Het succes van Het Verhaal van Vlaanderen toont aan dat Vlamingen geïnteresseerd zijn in hun geschiedenis en de voeling ermee niet willen verliezen. Ook in onze gemeente koesteren we onze geschiedenis en beschermen we ons erfgoed.

Maar laat ons vandaag ook focussen op het heden en op de toekomst. Want de uitdagingen om van Vlaanderen een succesverhaal te blijven maken zijn niet min. Door de voortdurende blokkeringen binnen het Belgische model staat onze welvaart onder grote druk. Het is de missie van onze partij om die welvaart veilig te stellen.

Dat het federale niveau niet werkt, is deze hele legislatuur lang nog maar eens pijnlijk duidelijk geworden. De oplossingen om onze samenleving en economie sterk te houden zijn eigenlijk vanzelfsprekend.

Werken en ondernemen moeten meer lonen. Ons sociaal beleid moet rechtvaardiger worden en minder vatbaar worden voor misbruik, ons migratiebeleid moet veel gecontroleerder verlopen en zich richten op actieve profielen die hier kunnen meebouwen aan onze welvaart, en het energiebeleid moet op rationaliteit gebaseerd zijn, niet op groene dogma’s. Dit moet gebeuren binnen een verantwoordelijk begrotingskader dat ervoor zorgt dat we niet alleen de welvaart van vandaag maar ook die van morgen waarborgen.

Vivaldi is op al deze vlakken stuk voor stuk grandioos gebuisd. Men is binnen het Belgische model niet langer in staat om de logische keuzes te maken die noodzakelijk zijn om onze Vlaamse welvaart veilig te stellen. Daarom moeten we meer dan ooit gaan voor meer Vlaams zelfbestuur. Het is hoog tijd dat de Vlamingen het beleid krijgen dat ze willen.

Want tegenover het federale wanbeleid zet Vlaams minister-president Jan Jambon met zijn ploeg wél een degelijk en verantwoordelijk Vlaams bestuur. Op het Vlaamse niveau worden wél de noodzakelijke knopen doorgehakt. De Vlaamse begroting is wél gezond en stevent af op een overschot.

In Vlaanderen belonen we werken wél, met bijvoorbeeld de jobbonus. En durven we, binnen onze bevoegdheden, aan wie langdurig inactief is ook strengere maatregelen opleggen, zoals de verplichte gemeenschapsdienst na twee jaar werkloosheid.

Matthias Diependaele maakt werk van een rechtvaardig sociale woningenbeleid. Met het succesvolle buitenlands eigendomsonderzoek, de middelentoets en strengere voorwaarden, zoals het leren van onze taal.

De Vlaamse regering doet binnen haar bevoegdheden wél alles om onze energiebevoorrading maximaal op peil te houden. Op vlak van zon- en windenergie blijven we dankzij het beleid van Zuhal Demir bij de top van Europa behoren. Alleen weigert de federale regering, onder druk van de groenen, om een noodzakelijke stabiele basis aan kernenergie te behouden binnen onze energiemix. Waardoor we binnen enkele jaren in de problemen dreigen te komen. Tegen de wil van de Vlamingen in.

Op Vlaams niveau doen we als N-VA wat nodig is, maar we worden afgeremd of zelfs ronduit gesaboteerd door een Belgisch niveau dat de belangen van de Vlamingen al lang niet meer dient.

Naar aanleiding van 11 juli roep ik dan ook op om van de verkiezingen in 2024 tekenend te maken. Een nieuw ijkpunt in de Vlaamse geschiedenis. Het moment waarop de Vlaming een duidelijke keuze maakt. Voor Vlaams zelfbestuur. Voor het veilig stellen van onze Vlaamse welvaart. Voor de N-VA.

Als laatste bedank ik graag al de medewerkers die van onze 11 juli viering een spetterend success hebben gemaakt. Zoals gewoonlijk was de organisatie volledig af!

Bedankt en tot op onze BBQ in september.

Geniet van de Vlaamse feestdag!

Dorinda Vandecauter
Voorzitter N-VA