Asielcentrum : Nieuwe tik gouverneur na klacht N-VA

Op 25 september 2020
Asielcentrum : Nieuwe tik gouverneur na klacht N-VA

De CD&V-sp.a meerderheid bouwt stilaan bij het Agentschap Binnenlands Bestuur een reputatie op van geheimdoenerij.
In 2019 werd voorzitter Wouter Beke (CD&V) al een eerste maal op de vingers getikt.
Er was geen reden om het agendapunt over de aanstelling van een volwaardig algemeen directeur achter gesloten deuren te behandelen.

Terug naar 2020 nu. De voltallige oppositie vroeg al enkele malen om de vragen en antwoorden over het asielcentrum in Leopoldsburg in het “openbare gedeelte” van de gemeenteraad te bespreken. Voorzitter Beke en wn. burgemeester Kauffmann (CD&V) weigerden dit. Gevolg: het publiek werd buitengezet. Als reactie hierop verliet ook de oppositie de zaal.
Trouwens, niet enkel de oppositiepartijen kloegen deze achterkamerpolitiek aan: ook een prominent lid uit de meerderheid hekelde reeds het doofpotbeleid van het schepencollege rond het asielcentrum.

De gouverneur (en het Agentschap Binnenlands Bestuur) bevestigen nu het N-VA-standpunt: er is geen reden om de vragen over het asielcentrum achter gesloten deuren te behandelen. Enkel als het om de persoonlijke levenssfeer gaat, dan kan het antwoord achter gesloten deuren gegeven worden.

Mogen we de ijdele hoop koesteren dat beslissingen in Leopoldsburg voortaan in openheid en met betrokkenheid kunnen gebeuren? Of tenminste met respect voor de geldende wetgeving?