N-VA vraagt een positief fietsbeleid

Op 21 februari 2020

Limburg is echt een fietsparadijs. Meer dan 200 kilometer fietspaden en het aantal fietsers stijgt spectaculair.

Recent voerden we reeds actie voor het installeren van fietsstraten – straten waar de fietser voorrang krijg op de auto.

Maar ook het veilig achterlaten van fietsen is een probleem. De officiële cijfers tellen 90 fietsdiefstallen over 2 jaar. Maar dat zegt niet alles: iedereen kent wel iemand die het slachtoffer was van een fietsdiefstal of vandalisme op fietsen, maar niet de moeite deed om een afspraak te maken bij de politie, om dan enkele dagen later aangifte te “mogen” gaan doen op het politiekantoor.

Als er dan tóch een aangifte gebeurt, dan blijken de beelden van de camera’s aan het station (uit 2015) zo slecht dat daders niet herkend kunnen worden.

Meer fietsers betekent ook meer nood aan fietsstallingen, waar men een fiets ook goed kan vergrendelen en veilig kan achterlaten.

N-VA Leopoldsburg stelde op de gemeenteraad van 5 februari 2020 volgende voorstellen:

- Betere informeren over gratis graveren
- Camerabewaking die daders herkenbaar filmt
- Effectief optreden tegen diefstal en vandalisme op fietsen
- Bijkomende fietsstalplaatsen
- Achtergelaten fietsen verwijderen

“Niet nodig”, moeten de meerderheidspartijen (CD&V en sp.a) gedacht hebben: de problematiek werd in twijfel getrokken zonder verdere bemerkingen en de N-VA-voorstellen werden … weggestemd.

Sorry, fietser… Het zal voor jullie in Leopoldsburg nog niet voor dadelijk zijn.

Ons volledige voorstel kan je lezen in de bijlage hiernaast: Resolutie fietsfaciliteiten

Klik op foto hieronder voor uitvergroting.